Brev:
Mad, mælk
2. marts 2009
Alder:
12 mdr.
Mad, mælk
Hej Helen
Så har Freya rundet et år og det går heldigvis bedre i vuggestuen. Nu vil hun både sove og spise derovre og begynder så småt at være glad for pædagogerne. Hun er også begyndt at gå rundt helt uden støtte.
Lige et par spørgsmål - primært om mad.
1. Vi er nede på en flaske mme inden sengetid, som er en fast del af putteritualet. Vi er ikke klar til at tage den væk endnu - skal vi erstatte mme med rigtig mælk?
2. Det varierer i det hele taget, hvor meget mælk hun gider drikke. Nogle dage vil hun gerne have et glas (lun) mælk, når hun vågner. Andre dage nægter hun, men vil nogle gange gerne have vand. Det samme mønster i vuggestuen.
Hvor højt skal vi gå op i at hun får en bestemt mængde?
3. Vi har fundet ud af, at hun godt kan lide en portion frugtgrød med mælk efter aftensmaden. Selv om hun egentlig er færdig med den varme mad, er der plads til mere. Er det en dårlig ide, at gøre det til en fast vane? Det virker som om hun sover godt ovenpå det - og så får hun jo noget mælk.
4. Det varierer stadig om hun sover igennem. Vågner hun om natten, skal der næsten altid en flaske mme til for at hun falder i søvn igen. Det går ikke ud over appetitten. Skal vi bare tage det roligt og acceptere at hun får lidt ekstra mme en gang i mellem?
Det skal lige siges, at Freya bestemt ikke kæmper med for høj vægt. Hun vejede 3,8 kg ved fødslen og har taget meget langsomt på. Primo januar vejede hun 8,6 kg. Efter en sygdomsperiode i.f.m. vuggestuestart tabte hun sig meget. P.t. har hun stor appetit og har fået sul på kroppen igen (kinder, lår og mave især).
Mange hilsner fra
Freyas mor
PS - tak for tippet om vanterne (sutter på tommeltot). Vi prøvede det aldrig af, da vi fandt en dragt med lange ærmer - og i vuggestuen sover hun i en form for sovepose med ærmer, hvor de lister tommeltotten ud, inden de lægger hende ud.