Mad, mælk

2. marts 2009

Alder:
12 mdr.

Mad, mælk

Hej Helen

Så har Freya rundet et år og det går heldigvis bedre i vuggestuen. Nu vil hun både sove og spise derovre og begynder så småt at være glad for pædagogerne. Hun er også begyndt at gå rundt helt uden støtte.

Lige et par spørgsmål - primært om mad.

1. Vi er nede på en flaske mme inden sengetid, som er en fast del af putteritualet. Vi er ikke klar til at tage den væk endnu - skal vi erstatte mme med rigtig mælk?

2. Det varierer i det hele taget, hvor meget mælk hun gider drikke. Nogle dage vil hun gerne have et glas (lun) mælk, når hun vågner. Andre dage nægter hun, men vil nogle gange gerne have vand. Det samme mønster i vuggestuen.
Hvor højt skal vi gå op i at hun får en bestemt mængde?

3. Vi har fundet ud af, at hun godt kan lide en portion frugtgrød med mælk efter aftensmaden. Selv om hun egentlig er færdig med den varme mad, er der plads til mere. Er det en dårlig ide, at gøre det til en fast ...

Annonce

... vane? Det virker som om hun sover godt ovenpå det - og så får hun jo noget mælk.

4. Det varierer stadig om hun sover igennem. Vågner hun om natten, skal der næsten altid en flaske mme til for at hun falder i søvn igen. Det går ikke ud over appetitten. Skal vi bare tage det roligt og acceptere at hun får lidt ekstra mme en gang i mellem?

Det skal lige siges, at Freya bestemt ikke kæmper med for høj vægt. Hun vejede 3,8 kg ved fødslen og har taget meget langsomt på. Primo januar vejede hun 8,6 kg. Efter en sygdomsperiode i.f.m. vuggestuestart tabte hun sig meget. P.t. har hun stor appetit og har fået sul på kroppen igen (kinder, lår og mave især).

Mange hilsner fra
Freyas mor

PS - tak for tippet om vanterne (sutter på tommeltot). Vi prøvede det aldrig af, da vi fandt en dragt med lange ærmer - og i vuggestuen sover hun i en form for sovepose med ærmer, hvor de lister tommeltotten ud, inden de lægger hende ud.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet